Laat je inspireren door (inclusieve) voorbeelden uit de praktijk! Leerlingen, ouders, onderwijsprofessionals en samenwerkingspartners in ons samenwerkingsverband delen hun verhalen over werken aan steeds passender, inclusiever onderwijs.
Parels in de Zaan
- Alle verhalen
- Samen inclusief
- Verhalen van kinderen & ouders
- Inclusieve natuurspeelplaats
- Het jonge kind
- Begaafdheid
- TOS
Sinds zes jaar is er voor ouders een maandelijks inloopspreekuur bij CBS De Korenaar in Oostzaan, als schakelstation tussen school en zorg. Hier kunnen ouders laagdrempelig in gesprek met een van de psychologen van het jeugdteam.
Als brugfunctionaris runt Emine Önsoy de Ouderkamer van OBS De Gouw. Hoe slaat zij bruggen tussen school en ouders?
Op 12 juni werd in De Stoomhal in Wormer het All Inclusive Festival gevierd. Op het festivalterrein namen onderwijsprofessionals kennis van de stand van inclusief onderwijs in de Zaanstreek.
De werkplaats POINT-Zaanstreek is een feit. POINT (Passend Onderwijs voor Ieder Nieuw Talent) heeft als doel om kennis te delen en te ontwikkelen, gericht op alle kinderen maar op meer- en hoogbegaafde kinderen in het bijzonder.
Werken met jonge kinderen is iedere dag een uitdagende en verrassende ontdekkingsreis. Van leerkrachten wordt flexibiliteit, sensitiviteit en creativiteit verwacht om aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen tegemoet te kunnen komen. In het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Zaanstreek werken elke dag veel mensen samen om kansen voor alle leerlingen te bieden. Binnen het Samenwerkingsverband zijn er professionals met expertise op het gebied van taal, autisme, hoogbegaafdheid en jonge kind. Dit schooljaar zijn we samen met jonge kind specialisten een traject gestart dat aansluit bij het ondersteuningsplan van het Samenwerkingsverband PO: Passend Onderwijs met als thema: Samen leren en werken aan inclusiever onderwijs in de Zaanstreek: Ieder kind doet mee (SWV, 2022).
In dit bericht lees je over de bijeenkomsten van POINT-Zaanstreek.
‘De gangbare opvattingen over inclusief onderwijs zijn volgens mij nog niet revolutionair genoeg’, zegt Sofie Sergeant, hoofddocent Burgerschap en Inclusie aan de Hogeschool Utrecht.
Wat is kansenongelijkheid in het onderwijs, hoe ga je dat meerkoppige monster te lijf? Een gesprek met programmamaker, schrijver en docent Karim Amghar.
“Traumasensitief onderwijs is gericht op het vergroten van de veerkracht van alle kinderen. Het helpt alle kinderen om beter om te gaan met stress, waardoor ze beter toekomen aan schoolse taken.”(Coppens e.a. 2021).
Annemieke Weterings-Helmons MEP is als lerarenopleider gespecialiseerd in begaafdheid en in rekenen. Ze is vanuit haar eigen bedrijf Weterings Onderwijs Op Maat ontwikkelaar en Velon geregistreerd lerarenopleider. Samen met Eleonoor van Gerven ontwikkelde zij de geaccrediteerde post-hbo-registeropleiding Specialist Dubbel-Bijzondere Leerlingen en de kopstudie Begeleiding van onderpresterende leerlingen. Naast deze opleidingen ontwikkelt en verzorgt zij korte cursussen, workshops en maatwerktrajecten over begaafdheidsonderwijs. Daarnaast is ze werkzaam als studiecoach, docent en ontwikkelaar binnen de Master EN-opleiding van de Fontys Hogeschool OSO.
Anouk Middelkoop-van Erp is sinds 1996 betrokken bij leerlingen met spraak, taal -en gehoorproblemen. Sinds 2005 is zij hogeschooldocent bij Fontys OSO (Master Educational Needs). In deze rol leidt zij leerkrachten en begeleiders op. Zij is nauw betrokken bij ontwikkeling, uitvoering van modules en praktijkgericht onderzoek op het gebied van spraak, taal- en gehoorproblemen.
Inclusief onderwijs voor iedere leerling begint bij een dekkend netwerk van voorzieningen. Maar hoe versterk je dat? Over die vraag werd op 29 november gebrainstormd in een door het Samenwerkingsverband georganiseerde high tea in de Stoomhal te Wormer, met als thema ‘Samen inclusiever’.
Hoe kan het dat het aantal kinderen met een speciale onderwijsbehoefte de afgelopen jaren zo enorm is gestegen en dat een vijfde van de leerlingen in het primair onderwijs jeugdhulp ontvangt? Het zijn kwesties die Bert Wienen, psycholoog, onderwijswetenschapper en associate lector jeugd bij Hogeschool Windesheim, niet loslaten.
Twee scholen in Koog aan de Zaan, buren van elkaar, werken aan een gedeeld natuurspeelplein. Hoe komen de Groene Pleinen tot stand?
In dit bericht lees je over de bijeenkomsten van POINT-Zaanstreek.
Regulier en speciaal onderwijs kunnen nog meer samenwerken om een dekkend netwerk te creëren, zodat er geen kinderen buiten de boot vallen. Hoe pak je dat aan? Een gesprek.
Ondanks zijn lichamelijke beperking kon Sepp door een onderwijsarrangement op zijn eigen, thuisnabije school blijven. Zeven jaar geleden werd hij geportretteerd in het allereerste krantje van het samenwerkingsverband. Toen was Sepp zes, nu dertien. Hoe gaat het inmiddels met hem?
Als het nog niet lukt om op school onderwijs te volgen, kunnen kinderen naar de zorgboerderij en Buiten Gewoon Leren.