Routekaart schoolaanwezigheid

Met de uitvoering van De Zaanse Aanpak Schoolaanwezigheid 2025–2028 richten we ons op het bevorderen van schoolaanwezigheid en het voorkomen van thuiszitters. Dit doen we door
vroegtijdige signalering en het direct aangaan van het gesprek met kind, ouders en betrokken professionals.
In de routekaart schoolaanwezigheid staan concrete interventies genoemd in chronologische volgorde, voor de aanpak bij leerlingen die toch (tijdelijk) thuis komen te zitten. Dit stappenplan wordt door de schoolbesturen geïmplementeerd in hun werkwijze.

Pilot schoolaanwezigheid

Daarnaast is er door de gemeente een projectleider aangesteld, Simone Bosma, die de pilot Schoolaanwezigheid leidt voor de duur van één jaar, gebaseerd op het MD-MTSS raamwerk. Deze internationaal bewezen aanpak richt zich op preventie, een schoolbrede benadering en data gestuurd werken.

De Pionier en de Piramide zijn uitgekozen als pilotschool voor PO, Trias en Zuiderzee College voor VO. adering en data gestuurd werken.

Het doel van de pilot is om, samen met deelnemende scholen en partners, te onderzoeken hoe de focus op aanwezigheid structureel kan bijdragen aan:

  • Ontwikkelen van een gezamenlijke Zaanse visie en aanpak voor schoolaanwezigheid.
  • Monitoren van aanwezigheidsgegevens en onderwijstijd op bijv. school-, klas- en leerlingniveau.
  • Vroegtijdig signaleren om problemen klein te houden en passende steun te bieden.
  • Versterken van de aanwezigheidsaanpak en de samenwerking tussen school en partners.
  • Faciliteren van scholing en begeleiding van schoolteams in signaleren, registreren en het voeren van gesprekken met leerlingen en ouders
  • Inrichten van een systeem voor monitoring, dataverzameling, voortgangsbewaking en evaluatie per school

De opbrengst van de pilot wordt gedeeld met en benut voor het gehele onderwijs in de Zaanstreek.

Zo zorgen we er samen voor dat aanwezigheid de norm wordt en ieder kind tijdig een passend aanbod krijgt.

Handreiking voor samenwerking in het schoolondersteuningsteam PO

Onderwijs Jeugd Agenda Zaanstreek 2025-2028

In de Zaanstreek werken we al geruime tijd multidisciplinair samen op kindniveau. Als de specifieke kennis van een netwerkpartner nodig is wordt diegene door school gevraagd om aan te sluiten bij een ondersteuningsteam (OT) met ouders, leerkracht, ib en directeur.

Een deel van de scholen werkte ook al samen op schoolniveau, bijvoorbeeld in een ketenpartneroverleg. Vanaf dit schooljaar voeren álle scholen in het SWV zo’n soort overleg.

Dit is het afstemmingsgesprek met het schoolondersteuningsteam. Het heeft de voorkeur dat het afstemmingsgesprek plaats vindt voor het eerste omgevingsoverleg in november. Zodat iedere deelnemer een goed beeld heeft gevormd van waar we naar toe moeten werken in de Zaan. Integraal samenwerken levert het tijdig signaleren van trends, preventief samen optrekken, kortere lijnen, verdiepende samenwerking, tijdig informatie met elkaar delen, samen leren en gezamenlijk beter de sociale kaart/dekkend netwerk kunnen duiden op. Het ultieme doel is om het systeem rondom de Zaanse kinderen sneller met elkaar te laten schakelen om de meest passende en snelle ondersteuning te bieden.

De eerste reacties op de opbrengst van gevoerde overleggen zijn positief en daar zijn we blij mee: De zaan sluit aan!

De inhoud op deze pagina is beschermd, je kunt deze niet kopiëren.