Netwerksamenwerking

We werken slim samen met gemeenten en samenwerkingspartners op basis van onze regiokenmerken. Dat doen we gestructureerd binnen – lokale – netwerken.

  • We werken samen en leren van elkaars perspectief in een bestuursdoorbroken omgeving van nabijgelegen scholen, in een doorgaande lijn van voorschoolse voorzieningen, basis- en voortgezet onderwijs, en met professionals in en om de school. Dat leidt tot een omgevingsoverleg.
  • We ontwikkelen en monitoren de gezamenlijke opgave op het snijvlak van onderwijs, preventie en jeugd via de Zaanse Onderwijs Jeugd Agenda en zorgen ervoor dat ieder kind naar school gaat via de Zaanse Aanpak Schoolaanwezigheid.
  • We verbeteren de structuur en cultuur van samenwerking en streven naar een sterke pedagogische infrastructuur waarin we bekend zijn met elkaars taken en verantwoordelijkheden. Dit doen we door communicatie en het delen van kennis en ervaringen in bovenbestuurlijke, specialistische netwerken.

Netwerkpartners

  • Kinderopvang
  • Schoolmaatschappelijk werk
  • Gemeenten
  • Leerplicht
  • GGD
  • Jeugdteam

Omgevingsoverleggen

In de Zaanstreek werken veel partijen binnen zorg, preventieve jeugdhulp en onderwijs samen om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling. Dat gebeurt vaak binnen informele netwerken op basis van bestaande contacten. In de praktijk leidt dit tot een wisselend beeld, waarin goede voorbeelden en hiaten in de samenwerking naast elkaar bestaan. Om meer consistentie en structuur aan te brengen, willen we in deze planperiode scholen binnen een omgeving dichter bij elkaar brengen en planmatig met elkaar laten overleggen. We streven ernaar om allianties te vormen waarin gezamenlijk oplossingen worden bedacht en uitgevoerd voor vraagstukken waar scholen individueel nog geen antwoord op hebben. Hierbij gaat het onder andere om de ontwikkeling van onderwijs-zorgarrangementen, een doel dat is opgenomen in de Onderwijs Jeugd Agenda Zaanstreek.

We voorzien zeven omgevingen, waarbij we de clusterindeling van de jeugdteams in Zaanstad volgen. Op deze manier wordt het voor gemeentelijke partijen zoals het jeugdteam, de Gemeente, de GGD en leerplicht makkelijker om bij het omgevingsoverleg aan te sluiten. Ook het gespecialiseerd onderwijs krijgt hierin een plek. De scholen zijn eigenaar van het proces, terwijl het SWV PO Zaanstreek een faciliterende en procesmatige rol vervult.

Onderwijs Jeugd Agenda

We zien dat de vraag naar gespecialiseerd onderwijs en de inzet van ondersteuning in het onderwijs vanuit jeugdhulp in de Zaanstreek al jaren stijgt. Aan die vraag is nu al amper te voldoen en de verwachting is dat het aantal professionals en de beschikbare middelen in de toekomst alleen maar zal afnemen. Dit zet de toegankelijkheid en kwaliteit van het (gespecialiseerd) onderwijs en de jeugdhulp onder druk.

Daarom stellen partijen uit het onderwijs- en zorgdomein, samen met het SWV VO, de Onderwijs-Jeugdzorg Agenda Regio Zaanstreek 2025-2027 op. Deze ambitie-agenda laat zien hoe we ons kunnen voorbereiden op de toekomst: met een proactieve houding, door vooruit te kijken, te analyseren, te anticiperen op kansen en knelpunten, initiatief te nemen, regie te voeren en te monitoren.

De Onderwijs-Jeugdagenda richt zich in deze periode op het verbeteren van een samenhangende aanpak voor kinderen die ondersteuning nodig hebben, en op het effectiever en efficiënter inzetten van de beperkte hoeveelheid mensen en middelen. Daarvoor zijn drie programmalijnen ontwikkeld: krachtige verbindingen voor een sterke pedagogische basis, alle kinderen krijgen onderwijs en een adequate ondersteuningsstructuur.

Deze speerpunten sluiten naadloos aan op het inclusieve en passend onderwijs dat wij voorstaan. Sterker nog, in ons integrale omgevingsoverleg kan het samen bespreken en uitvoeren van deze agenda een natuurlijke plek krijgen.

Schoolaanwezigheid

In 2022 is voor het eerst een integrale thuiszittersaanpak ontwikkeld. De Zaanse Aanpak Schoolaanwezigheid 2025-2028 (zie bijlage 2) is een voortzetting van deze aanpak. Door landelijke ontwikkelingen en afspraken tussen schoolbesturen is er nu echter voor gekozen om niet langer de nadruk te leggen op ‘thuiszitten’, maar op ‘schoolaanwezigheid’. In de Zaanstreek werken onderwijs, leerplicht, jeugdhulp en jeugdgezondheidszorg nauw samen om passende en duurzame oplossingen te vinden voor kinderen die dreigen thuis te zitten of al thuiszitten. Ook het SWV PO Zaanstreek is bij deze samenwerking betrokken. In de meeste gevallen spelen de school of de processen rondom het (opheffen van het) thuiszitten een belangrijke rol. Daarnaast blijkt dat vertragingen, zoals wachtlijsten, bijdragen aan het voortduren van het verzuim.

De nadruk van de aanpak ligt op preventie, waarbij vroegtijdig wordt gesignaleerd en actief wordt opgetreden. Toch is thuiszitten niet altijd te voorkomen. Als het toch voorkomt, zijn de partijen binnen het onderwijs, de gemeente en de zorg samen verantwoordelijk om te zorgen dat het kind of de jongere zich voldoende kan blijven ontwikkelen. Om gezamenlijke oplossingen te verkennen, wordt een ‘doorbraakberaad’ ingericht dat plaatsvindt binnen het omgevingsoverleg. De aanpak schoolaanwezigheid richt zich daarnaast op interventies zoals het inzetten van onderwijs-zorgarrangementen en tijdelijke vrijstellingen.

Veelgestelde vragen

Het SWV PO Zaanstreek ondersteunt de samenwerking binnen het primair onderwijs van onze regio. Het heeft een aantal duidelijke verantwoordelijkheden en taken. Zij hebben betrekking op een netwerk met 66 basisscholen (waarvan vier scholen voor gespecialiseerd (basis)onderwijs) en op de advisering toelaatbaarheid.

Wij hebben een belangrijke rol in het verbinden op allerlei niveaus van mensen en instanties in en om het onderwijsveld, gemeenten en andere relevante stakeholders. Met als doel: het best mogelijke onderwijs en de best mogelijke ondersteuning voor alle kinderen van 2-13 jaar in onze regio.

De primaire taak van het SWV PO Zaanstreek is om de scholen in onze regio
de extra ondersteuning te bieden die zij nodig hebben om kinderen passend onderwijs te geven. Dat vereist specialistische kennis en ervaring die op de scholen zelf vaak niet voorhanden is. Binnen het SWV PO Zaanstreek hebben de besturen Zaan Primair en Agora al langer eigen expertisecentra.
Dienstencentrum Zaan Primair en Agora Support Passend Onderwijs
werken waar mogelijk samen, met name op thema’s als terugplaatsingen, het jonge kind, schoolmaatschappelijk werk, Buiten Gewoon Leren, begaafdheid en schoolaanwezigheid.
De overige besturen gebruiken de dienstverlening van deze expertisecentra.

OPSPOOR heeft sinds 2024 een eigen expertisecentrum. Vooralsnog maken de OPSPOOR-scholen gebruik van het Dienstencentrum Zaan Primair, maar dit zal in de toekomst veranderen. Het expertisecentrum van OPSPOOR zal dan ook intensief samenwerken met het Dienstencentrum Zaan Primair en Agora Support Passend Onderwijs.

In Nederland kunnen sommige kinderen niet goed meekomen in het gewone basisonderwijs. Ze hebben meer hulp of een andere manier van lesgeven nodig. Voor deze kinderen is er gespecialiseerd onderwijs (GO). Dit heet ook wel speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO)

Er zijn verschillende vormen van gespecialiseerd onderwijs. Hieronder lees je wat het verschil is.

Het speciaal basisonderwijs (sbo) is voor kinderen die zich op de basisschool niet goed kunnen ontwikkelen. Dat kan zijn door hun gedrag of omdat zij meer tijd nodig hebben om te leren.

Kinderen werken in het sbo aan dezelfde doelen als op de basisschool, maar de groepen zijn kleiner. De leraar heeft dus meer tijd en aandacht voor ieder kind.

Voor kinderen die meer hulp nodig hebben dan kan in het sbo is het speciaal onderwijs (SO). Ook hier zijn de groepen kleiner dan op de basisschool. De leraar weet veel over zeer moeilijk lerende kinderen of over gedrag. Deze scholen vind je in de Zaanstreek.

Buiten onze regio zijn er ook speciale scholen voor kinderen die iets anders nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen.

Voor het gespecialiseerd onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig.

Het is niet altijd zo dat een kind de hele schooltijd in het gespecialiseerd zit. Gaat het goed? Dan kijkt het gespecialiseerd onderwijs samen met onze retourbgeleiders of overstappen naar de basisschool mogelijk is.

Blijft het gespecialiseerd onderwijs het beste passend na groep 8? Dan zijn er ook scholen voor voortgezet gespecialiseerd onderwijs.

Wij willen graag dat zoveel mogelijk kinderen naar de basisschool in hun eigen omgeving gaan. Scholen doen er dus alles aan om een kind op school te houden en te zorgen voor de extra ondersteuning die nodig is.

In de Zaanstreek hebben we verschillende scholen voor gespecialiseerd onderwijs. Kijk op dynamicaonderwijs.nl of op www.tijstroom.nl.

We werken slim samen met gemeenten en samenwerkingspartners op basis van onze regiokenmerken. Dat doen we gestructureerd binnen – lokale – netwerken.

We ontwikkelen en monitoren de gezamenlijke opgave op het snijvlak van onderwijs, preventie en jeugd via de Zaanse Onderwijs Jeugd Agenda en zorgen ervoor dat ieder kind naar school gaat via de Zaanse Aanpak Schoolaanwezigheid.

Meer informatie vindt u in ons ondersteuningsplan.

Afgelopen jaren zijn er verschillende maatschappelijke ontwikkelingen geweest die tot een complexere samenleving hebben geleid en ook impact hebben op kinderen. Denk aan de coronapandemie, die invloed heeft gehad op onderwijs, gezondheid, werk en inkomen, sociale contacten en solidariteit. Het heeft in sommige gezinnen diepe sporen achtergelaten. Een andere factor van belang is de groeiende toestroom van nieuwkomers in de afgelopen jaren, het meest recent gekenmerkt door vluchtelingen uit Oekraïne. Tot slot trekt de onzekere situatie op het wereldtoneel, en daarmee verbonden de grillige economische ontwikkelingen, een wissel op de bestaanszekerheid van mensen.

Al deze ontwikkelingen hebben ook hun weerslag op de Zaanstreek. Het heeft geleid tot grote verschillen in buurten en wijken in achtergrond, opleiding en welvaart. Zo ligt de laaggeletterdheid in Zaanstad ruim boven het landelijk gemiddelde. Segregatie ligt op de loer en is hier en daar al zichtbaar. Zaandam-Oost is een van de twintig gebieden in Nederland die is opgenomen in het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV). Vanuit het PACT Zaandam-Oost 2024-2044 werken meer dan veertig organisaties samen om de leefbaarheid en kansengelijkheid te vergroten. In dit kader worden ook interventies georganiseerd op het snijvlak van onderwijs en jeugdzorg.

Als basisonderwijs staan we voor de vraag hoe we de diverse jongerenpopulatie in de Zaanstreek leren samenleven en hoe we recht doen aan het potentieel van elk kind.

Leerlingen die woonachtig zijn in de Zaanstreek, maar onderwijs volgen buiten de regio, vallen onder het Samenwerkingsverband van de regio waar de school gevestigd is. Aanvragen voor ondersteuning dienen te worden ingediend bij het Samenwerkingsverband waar het schoolbestuur van de desbetreffende school is aangesloten.

Een peuter-kleuterspecialist is een professional, gespecialiseerd in de ontwikkeling van zeer jonge kinderen. De peuter-kleuterspecialist ondersteunt pedagogisch medewerkers, intern begeleiders en andere betrokkenen bij de begeleiding van peuters die extra aandacht of ondersteuning nodig hebben. De peuter-kleuterspecialist werkt op het snijvlak van peuteropvang en basisonderwijs om een doorgaande lijn te creëren in de ontwikkeling van kinderen.

Soms hebben peuters meer ondersteuning nodig dan de reguliere peuteropvang kan bieden. De peuter-kleuterspecialist helpt bij het vroegtijdig signaleren en aanpakken van eventuele ontwikkelingsproblemen en draagt zorg voor een goede aansluiting tussen peuteropvang en onderwijs.

De taken van een peuter-kleuterspecialist zijn:

· Vraagstukken in de ontwikkeling van peuters identificeren, soms via onderzoek en passende oplossingen bedenken;

· Zorgen voor een soepele overgang van peuteropvang naar de basisschool, inclusief een warme overdracht met alle betrokkenen (ouders, pedagogisch medewerkers, leerkrachten);

· Actief samenwerken met en het begeleiden van pedagogisch coaches, intern begeleiders, jonge kind specialisten en externe hulpverleners.

Heb je een vraag aan een van onze peuter-kleuterspecialisten?

Dan kan je een mail sturen naar: pks@swvpozaanstreek.nl 

Scholenkaart

Parels in de Zaan

Verruimde openingstijden spreekuur Ouder- en Jeugdsteunpunt

Goed nieuws: het Ouder- en Jeugdsteunpunt is vanaf nu op extra momenten bereikbaar!
Naast het vaste spreekuur op vrijdag van 09.00 – 10.00 uur, kunt u ons voortaan ook bereiken op dinsdag van 13.00 – 14.00 uur.

Hoe inclusief onderwijs écht vorm krijgt

In de Zaanstreek werken verschillende partners samen aan een belangrijke missie: onderwijs toegankelijk maken voor álle kinderen, ook voor hen met een langdurige ziekte of complexe zorgbehoefte.

Filmpje: Het ondersteuningsplan uitgelegd!

Het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Zaanstreek (SWV PO Zaanstreek) is één van de circa 150 samenwerkingsverbanden in Nederland met de wettelijke opdracht om passend onderwijs te organiseren en ondersteuningsmiddelen te verdelen.

POINT-Zaanstreek

Missie en visie

De maatschappelijke opdracht van het SWV PO Zaanstreek luidt:

Ieder kind groeit op en ontwikkelt zich in de eigen omgeving

Kinderen ontwikkelen zich het best in hun eigen sociale omgeving. In een bekende buurt, met bekende gezichten om zich heen. Wij vinden dat ieder kind het recht heeft op goed onderwijs en zetten in op het bieden van passende ondersteuning.
Daarom zorgen wij in de Zaanstreek voor inclusief onderwijs en ondersteuning in de omgeving van een kind. Dat doen wij als schoolbesturen met onderwijsprofessionals, samenwerkingspartners en natuurlijk met kinderen en hun ouders. Zo helpen wij kinderen om te groeien en bereiden wij
hen voor om later hun plek te vinden als volwaardig burger in onze samenleving.

Visie: inclusiever onderwijs draagt bij aan een inclusievere samenleving

Erbij horen is één van onze belangrijkste sociale behoeften als mens. Ongeacht sociaal-culturele of etnische achtergrond, intellectueel vermogen, financiële situatie, identiteit, gender of beperking: niemand in de samenleving mag buitenspel staan. Niet alleen omdat volwaardig ‘burgerschap’ voor eenieder persoonlijk van waarde is, maar ook omdat onze samenleving rijker wordt als ieders stem gehoord wordt en ieders bijdrage telt: sociaal, maatschappelijk en op de arbeidsmarkt.

Dit ‘meedoen’ kun je bij uitstek leren op school. Daar ontmoeten kinderen elkaar, die later onze samenleving vormgeven.
Uit onderzoek blijkt dat inclusief onderwijs aanzienlijke voordelen biedt voor zowel leerlingen met als zonder beperking, waaronder een betere sociale ontwikkeling, een grotere sociale acceptatie en hogere onderwijsresultaten2. Inclusief onderwijs draagt bij aan de persoonlijke groei van alle kinderen en bereidt hen beter voor op een diverse samenleving. Zij leren om verschillen te accepteren en ontdekken dat iedereen met zijn eigen unieke kwaliteiten iets
kan bijdragen. Zo wordt insluiten de norm en hopen we dat de kinderen die nu naar school gaan, later zelf uitdragen dat iedereen er mag zijn en gelijkwaardig mee kan doen.

Ondersteuningsplan

Kinderen ontwikkelen zich het best in hun eigen sociale omgeving. In een bekende buurt, met bekende gezichten om zich heen. Wij vinden dat ieder kind het recht heeft op goed onderwijs en zetten in op het bieden van passende ondersteuning. Daarom zorgen wij in de Zaanstreek voor inclusief onderwijs en ondersteuning in de omgeving van een kind. Dat doen wij als schoolbesturen met onderwijsprofessionals, samenwerkingspartners en natuurlijk met kinderen en hun ouders. Zo helpen wij kinderen om te groeien en bereiden wij hen voor om later hun plek te vinden als volwaardig burger in onze samenleving.

In alles wat we ons voornemen, in al onze ambities en doelen, ligt dezelfde missie besloten: met elkaar streven we ernaar dat ieder kind opgroeit in de eigen omgeving ongeacht zijn ondersteuningsbehoefte. Om dat te bereiken, moeten we langs drie sporen in actie komen. In dit Ondersteuningsplan beschrijven we ze in het algemeen; de concrete uitvoering volgt in de jaarplannen. Deze plannen zijn niet in steen gehouwen. Als het SWV PO Zaanstreek bewaken we processen (via ons kwaliteitsbeleid), zoomen periodiek uit en reflecteren op (nieuwe) ontwikkelingen. Daarbij vragen we ons continu af wat we vandaag beter kunnen doen dan gisteren.

Onze ambities:

  1. Creëren van een dekken netwerk van ondersteuning
  2. Stroomlijnen van de samenwerking in het netwerk
  3. Verzorgen van een heldere, zorgvuldige en snelle toeleiding

De inhoud op deze pagina is beschermd, je kunt deze niet kopiëren.