Als schoolbesturen, scholen en netwerkpartners maken wij het onderwijs steeds passender en willen inclusiever (leren) denken en doen. Hoe organiseren wij het best passende onderwijs, liefst op de basisschool in de eigen buurt van een kind? En aan welke ambities werken wij vanuit ons ondersteuningsplan?
Onderwijsprofessionals
Missie en visie
Missie: ieder kind groeit op en ontwikkelt zich in de eigen omgeving
Kinderen ontwikkelen zich het best in hun eigen sociale omgeving. In een bekende buurt, met bekende gezichten om zich heen. Wij vinden dat ieder kind het recht heeft op goed onderwijs en zetten in op het bieden van passende ondersteuning. Daarom zorgen wij in de Zaanstreek voor inclusief onderwijs en ondersteuning in de omgeving van een kind. Dat doen wij als schoolbesturen met onderwijsprofessionals, samenwerkingspartners en natuurlijk met kinderen en hun ouders. Zo helpen wij kinderen om te groeien en bereiden wij hen voor om later hun plek te vinden als volwaardig burger in onze samenleving.
Visie: Ondersteuningsnetwerk verder versterken en scholen bestuursdoorbroken bij elkaar brengen in een omgevingsoverleg want sterke leerkrachten en een sterk netwerk zorgen voor een sterke ondersteuning aan kinderen.
Erbij horen is één van onze belangrijkste sociale behoeften als mens. Ongeacht sociaal-culturele of etnische achtergrond, intellectueel vermogen, financiële situatie, identiteit, gender of beperking: niemand in de samenleving mag buitenspel staan. Niet alleen omdat volwaardig ‘burgerschap’ voor eenieder persoonlijk van waarde is, maar ook omdat onze samenleving rijker wordt als ieders stem gehoord wordt en ieders bijdrage telt: sociaal, maatschappelijk en op de arbeidsmarkt.
Dit ‘meedoen’ kun je bij uitstek leren op school. Daar ontmoeten kinderen elkaar, die later onze samenleving vormgeven. Uit onderzoek blijkt dat inclusief onderwijs aanzienlijke voordelen biedt voor zowel leerlingen met als zonder beperking, waaronder een betere sociale ontwikkeling, een grotere sociale acceptatie en hogere onderwijsresultaten. Inclusief onderwijs draagt bij aan de persoonlijke groei van alle kinderen en bereidt hen beter voor op een diverse samenleving. Zij leren om verschillen te accepteren en ontdekken dat iedereen met zijn eigen unieke kwaliteiten iets kan bijdragen. Zo wordt insluiten de norm en hopen we dat de kinderen die nu naar school gaan, later zelf uitdragen dat iedereen er mag zijn en gelijkwaardig mee kan doen.

Ondersteuningsplan
Kinderen ontwikkelen zich het best in hun eigen sociale omgeving. In een bekende buurt, met bekende gezichten om zich heen. Wij vinden dat ieder kind het recht heeft op goed onderwijs en zetten in op het bieden van passende ondersteuning. Daarom zorgen wij in de Zaanstreek voor inclusief onderwijs en ondersteuning in de omgeving van een kind. Dat doen wij als schoolbesturen met onderwijsprofessionals, samenwerkingspartners en natuurlijk met kinderen en hun ouders. Zo helpen wij kinderen om te groeien en bereiden wij hen voor om later hun plek te vinden als volwaardig burger in onze samenleving.
In alles wat we ons voornemen, in al onze ambities en doelen, ligt dezelfde missie besloten: met elkaar streven we ernaar dat ieder kind opgroeit in de eigen omgeving ongeacht zijn ondersteuningsbehoefte. Om dat te bereiken, moeten we langs drie sporen in actie komen. In dit Ondersteuningsplan beschrijven we ze in het algemeen; de concrete uitvoering volgt in de jaarplannen. Deze plannen zijn niet in steen gehouwen. Als het SWV PO Zaanstreek bewaken we processen (via ons kwaliteitsbeleid), zoomen periodiek uit en reflecteren op (nieuwe) ontwikkelingen. Daarbij vragen we ons continu af wat we vandaag beter kunnen doen dan gisteren.
Onze ambities:
- Creëren van een dekken netwerk van ondersteuning
- Stroomlijnen van de samenwerking in het netwerk
- Verzorgen van een heldere, zorgvuldige en snelle toeleiding

Ieder kind ontwikkelt en groeit op in de eigen omgeving
Niet een kind hoeft zich aan te passen, als onderwijsprofessional stem je het onderwijsaanbod, de begeleiding, hulpmiddelen en de leeromgeving af op wat een kind nodig heeft voor zijn ontwikkeling.
Met jouw team werk je hiervoor samen met ouders, jeugdteams en andere samenwerkingspartners. In ons samenwerkingsverband zorgen wij er samen voor dat ieder kind zich – liefst in de eigen buurt – goed kan ontwikkelen. Welke ondersteuning bieden wij daarvoor en hoe organiseren wij dat?
Zorgplicht
Schoolbesturen hebben zorgplicht. Dit betekent voor jouw school dat als een kind wordt aangemeld, moet zorgen voor passend onderwijs. Dat kan op jouw school zelf zijn, of op een andere, meer passende school. Samen zijn alle schoolbesturen in ons samenwerkingsverband verantwoordelijk voor álle kinderen in ons samenwerkingsverband.
Dekkend netwerk
Het samenwerkingsverband is verantwoordelijk voor een ‘dekkend netwerk’. Dit betekent dat we ieder kind in de regio – zo thuisnabij mogelijk – kunnen bieden wat het nodig heeft. Schoolbesturen zijn er verantwoordelijk voor dat de expertise beschikbaar is of komt die basisscholen nodig hebben om hun leerlingen optimaal te ondersteunen.
Samenwerking met jeugdhulp
De schoolmaatschappelijk werker in jouw school is onderdeel van jouw team en is de schakel met het jeugdteam. Het jeugdteam kan een kind, ouders en ook jouw team helpen bij ondersteuningsvragen op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling, gedrag, een verstandelijke beperking, opvoeding, of een combinatie daarvan. Ook als sprake is van kindermishandeling of huiselijk geweld, is het jeugdteam paraat.
Expertisecentra ondersteunen scholen
Twee expertisecentra in de Zaanstreek ondersteunen scholen bij het organiseren van extra ondersteuning: Dienstencentrum Zaan Primair en Agora Support Passend Onderwijs.
Voor elke school van Zaan Primair, Opspoor, De Werf, Eigen Wijs en de Vrije school is er een schoolondersteuner beschikbaar van Dienstencentrum Zaan Primair, voor de scholen van Agora en De Horizon en Elif zijn specialisten beschikbaar van Agora Support.
Is méér nodig, dan zoeken we verbinding met andere deskundigen. Dit gebeurt bijvoorbeeld op het gebied van epilepsie. Voor kinderen die slechtziend of blind zijn, kun je als onderwijsprofessional een beroep doen op Visio, voor kinderen die kampen met spraaktaalproblemen op Kentalis.
POINT-Zaanstreek
POINT staat voor Passend Onderwijs voor Ieder Nieuw Talent. Daar zijn we in de Zaanstreek volop mee bezig in POINT-Zaanstreek: een werkplaats voor onderwijsonderzoek.
Onderwijsprofessionals van verschillende scholen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs werken samen met onderzoekers en een pabodocent om het onderwijs te verbeteren – in het bijzonder dat aan (hoog)begaafde leerlingen.
Leerkrachten die meedoen, zetten zelf een praktijkonderzoek op over (hoog)begaafdheid en er wordt ook wetenschappelijk onderzoek gedaan. Zo verzamelen we samen steeds meer kennis die we delen met alle scholen.
POINT deelt ook wetenschappelijke publicaties, praktijkartikelen, factsheets en materiaalbeschrijvingen van materialen die je kunt inzetten voor (hoog)begaafde kinderen.
De peuter-kleuterspecialist
Overname dienstverlening Peuter IB
Een belangrijke wijziging in de dienstverlening Peuter IB die voorheen werd uitgevoerd door de GGD. Per 1 januari 2025 is deze dienstverlening ondergebracht bij ons Samenwerkingsverband.
Achtergrond en besluitvorming
De dienstverlening Peuter IB past niet langer binnen de kerntaken van de GGD. De gemeente Zaanstad heeft, na het onderzoeken van diverse scenario’s, besloten dat de dienstverlening door het SWV zal worden uitgevoerd.
Continuïteit en toekomstvisie
De schoolbesturen van het SWV zien deze overgang als een uitstekende kans om de doorgaande lijn in de ontwikkeling van peuters en hun overgang naar het onderwijs te versterken. Het SWV zal de dienstverlening voortzetten en doorlopend professionaliseren. Daarnaast wil het SWV, in samenspraak met de peuterspeelzalen en scholen onderzoeken hoe de dienstverlening nog effectiever en efficiënter kan worden ingezet.
Wat doet de Peuter-Kleuterspecialist?
Onze specialisten bieden begeleiding, advies en ondersteuning bij:
Professionals ondersteunen:
- Het geven van informatie en coaching aan leerkrachten en pedagogisch
medewerkers op de werkvloer over belangrijke aspecten rond het (zeer) jonge kind. - Signaleren van ontwikkelingsbehoeften en inzetten van passende interventies.
- Praktische begeleiding tijdens het werk (coaching on the job).
De ontwikkeling van kinderen optimaliseren:
- Advies en strategieën om taal-, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren.
- Individueel of in een kleine setting ondersteuning bieden voor kinderen met specifieke behoeften een kansrijke start op school te bieden.
- Onderzoek naar ondersteuningsbehoeften en een passende setting.
Ouders betrekken:
- Oudergesprekken, bijeenkomsten en advies om de ontwikkeling thuis te
bevorderen. - Samenwerken aan de beste ontwikkeling van elk kind.
Een soepele overgang waarborgen:
- Afstemming tussen kinderopvang, peuterspeelzaal en basisschool.
- Samenwerking met externe specialisten zoals logopedisten en jeugdartsen.
Bijdragen aan inclusief onderwijs:
- Stimuleren van gelijke kansen in een inclusieve leeromgeving.
- Signaleren van knelpunten en bieden van maatwerkoplossingen.
- Creëren van een veilige, stimulerende omgeving voor groei en ontwikkeling.
Aanvullend aanbod
Het PO-adviesteam
Ondanks alle inspanningen die vanuit de school worden geleverd, lukt het soms niet om de stagnatie in de ontwikkeling van een leerling met complexe problematiek op te heffen. Op dat moment kunt u denken aan een aanmelding bij het PO-Adviesteam.
Als het bieden van passend onderwijs uitdagend is, denken wij samen mee!
Het PO-Adviesteam heeft specialistische kennis op het gebied van omgaan met (vermoedens van) psychiatrische problematiek bij leerlingen en ouders in combinatie met het vormgeven van het onderwijs. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan angst, trauma, autisme, adhd, gedrags- en hechtingsproblemen. Tijdens het kortdurende PO-Adviesteam – traject ligt de focus op het in kaart brengen van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften: wat hebben deze leerling, deze leraar en de ouders nodig (op het gebied van vaardigheden, kennis en attitude) om de stagnatie in het onderwijs op te heffen? Het PO-Adviesteam is snel inzetbaar en werkt outreachend (gesprekken en/of observaties vinden op school plaats). Samen met de school en ouders wordt bekeken op welke manier de leerling het beste ondersteund kan worden.
Ondersteuning aan (langdurig) zieke leerlingen
Gemiddeld zitten er in iedere schoolklas drie leerlingen met een chronische aandoening, zoals bijvoorbeeld astma, epilepsie, ernstige hoofdpijn, diabetes.
Er zijn leerlingen die tijdelijk een ernstige ziekte hebben, zoals kanker. Een deel van deze leerlingen vindt zonder veel extra ondersteuning goed hun weg op school. Een ander deel van deze leerlingen heeft extra ondersteuning nodig, zoals bijvoorbeeld een aangepast lesprogramma, thuisonderwijs, begeleiding bij plannen van toetsen. Voor zieke leerlingen zijn de school en het samenwerkingsverband passend onderwijs verantwoordelijk voor het bieden van die onderwijsondersteuning.
Binnen ons samenwerkingsverband bestaat er sinds enige jaren een werkgroep LZK, waarin specialisten passendonderwijs van Agora Support en Zaan Primair, samen met de consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen vanuit Ziezon, zicht houden op en kennis delen omtrent de langdurig zieke leerlingen. Scholen die verbonden zijn aan het dienstencentrum van Zaan Primair en Agora Support kunnen een beroep doen op deze werkgroep. Het is een klankbord voor de scholen in hun zoektocht naar passend onderwijs voor deze kwetsbare leerlingen.
Het doel van de werkgroep:
- Informatiebron voor scholen en wegwijzer binnen het netwerk van deskundigen, zoals
-
- Revalidatieteam ZMC
- Heliomare
- Ergotherapeuten / kinderfysiotherapeute
- Educatieve voorzieningen in de universitaire ziekenhuizen
- Ondersteuning, advisering in het creëren van een passende leeromgeving, kijkend naar de mogelijkheden.
- Scholen ondersteunen bij het maken van een risicoanalyse en het vastleggen van de afspraken die hierin gemaakt zijn.
- Zorgen voor een sluitende overdracht van de bovenschoolse ondersteuning, van de consulent naar de specialist passend onderwijs.
- Casussen worden bij afronding door de consulent OZL met toestemming van ouders doorgesproken. Indien wenselijk worden leerlingen in de werkgroep gevolgd.
- Zicht houden op de LZK leerlingen in de Zaanstreek; scholen / ervaring delen, desgewenst scholen met elkaar in contact brengen.
- Op de hoogte blijven en delen van nieuwe ontwikkelingen t.b.v. de langdurig zieke leerlingen.
Doordat we een goed beeld houden op de zieke leerlingen binnen ons samenwerkingsverband en de kennis en ervaring met elkaar kunnen delen, zorgen we ervoor dat deze kwetsbare groep zorgen we zo optimaal mogelijk wordt ondersteund’
De werkgroep bestaat uit:
Inez Molenaar
Consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen, Het ABC
imolenaar@hetabc.nl
Lilian Leuvelink
Orthopedagoog Agora/ TLV gespreksvoorzitter SWV PO Zaanstreek
lilian.leuvelink@agora.nu
06- 44 51 83 11
Frank Molenaar
Specialist passend onderwijs Zaan Primair
f.molenaar@zaanprimair.nl
06- 10 52 98 77
Ellen Glandorff
Ergotherapeut Heliomare Passend Onderwijs verbonden aan het SWV
e.glandorff@heliomare.nl
06- 17 42 97 55
Katinka Mooij
Bewegingsspecialist en handschriftbegeleiding ASPO
katinka.mooij@agora.nu
06- 27 24 63 48
Wilt u meer informatie over de werkgroep of wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen, neem dan contact met ons op.
Voor informatie over de onderwijsondersteuning aan zieke leerlingen en brochures over verschillende ziektebeelden:

Meepraten over passend onderwijs
In de OPR denken ouders en medewerkers mee over passend onderwijs.




